Søvn

Børn har behov for søvn i løbet af dagen

Når barnet starter, forsøger vi at indpasse søvn efter det mønster, som barnet har hjemmefra. Nogle børn sover 2 gange om dagen i starten.  Efterhånden sover de kun en gang, som regel over middag.

Udgangspunktet er, at vi ikke vækker børn fra søvn.

Vi har barnevogne, dyner, puder, seler. Samt madrasser som bruges til de børn, der sover indenfor.

Vi har baby alarm og vi tjekker om alt er i orden løbende. Børn, der sover indenfor, sover på madrasser og der er personale ved dem, indtil alle børn sover.

I Aalborg kommune er der udarbejdet en folder om: Barnets søvn og soverutiner. Fra den er de følgende "udpluk"

God søvn er  en forudsætning for, at barnet kan fungerer optimalt

Et udhvilet barn leger og lærer bedre end et træt og udkørt barn

Børn udsættes for store mængder stimuli i løbet af en dag. Derfor bruges søvnen blandt andet også til at bearbejde de mange indtryk

Det er altid vigtigt at se på barnet og i samarbejde se på, hvilke behov barnet har.