Sådan arbejder vi

Børneliv med fællesskab og læring

Via social deltagelse, hvor børnene indgår i kammeratskaber, samt det at blive mødt af imødekommende og smilende personale, skaber vi et miljø, hvor målet er, at alle børn oplever, at de hører til og er betydningsfulde.

I små læringsmiljøer arbejder vi ofte i æstetiske læringsprocesser, hvor børnenes nysgerrighed og undersøgende tilgang er i spil. Vi optages af et fælles projekt og støtter børnene i at være nysgerrige på hinandens tanker, ideer og intentioner. Det, at give plads og være nysgerrig på hinanden er derved en naturlig og essentiel del af vuggestuelivet.

Højtider og årets gang inddrages i det pædagogiske læringsmiljø

Fastelavn, Karneval, Påske og jul er nogle af de højtider, som børnene oplever i vuggestuen.

Børnene introduceres for aktiviteter i forhold til højtiderne. Vi taler om hvilke højtid det er? Hvad betyder dette? På et niveau som passer til børnenes alder og udvikling.

Højtiderne danner baggrund for pædagogiske læringsmiljøer ved at:

• Vi fejre højtiden
  • vi laver aktiviteter der passer til højtiden
  • Vi synger sange der passer til højtiden
  • Mad der er årstidsbestemt

Der er læring i forhold til påklædning, koldt/varmt osv.

Tryghed, omsorg og udvikling er grundlaget for positiv trivsel

læring og udvikling er vigtige begreber i vuggestuelivet. Børnene mødes positivt og alle er vigtige for fællesskabet. Her er mangfoldighed og vi lærer af hinanden. Små børn er nysgerrige og vi støtter dem i at eksperimentere og prøve nyt, gennem leg og tilpasse udfordringer.

Trygge rammer er fundamentet for at børn kan udvikle sig.

Roen og nærværet med børnene prioriteres højt. Vi deler hver dag børnene op i små læringsgrupper, hvor vi kan tilgodese det enkelte barns behov. samt skabe ny læring. Vi hjælper børnene med at sætte ord på følelser. Dette kan for eksempel hjælpe og støtte barnet til at finde ro og være tryg i vuggestuen. Med positiv opmærksomhed og anerkendelse skabes omsorg for børnene.

Udvikling støttes med tilpasse udfordringer

Børn har en naturlig lyst til at udforske og lære. Børnene støttes til udvikling og læring ved at vi:

• Benævner og bekræfter initiativer
  • Støtter dem i at udforske og prøve nyt
  • Lade os inspirerer af børnenes ideér -følger deres spor
  • Giver tilpasse udfordringer

Det, at prøve selv, øger troen på sig selv, og giver lyst og mod til at prøve nyt.

Læring og udvikling er en væsentlig del af barnets tid i vuggestuen

Bevidsthed om hvordan vi sikre en høj kvalitet af læringsmiljøer for børn i alderen 0-2 år. Læring og udvikling blomstrer i alle sammenhænge for vuggestuebarnet. For eksempel når det efter opmuntring fra personale pludselig opdager, at det nu mestre at tage flyverdragt på helt selv. Barnet vil opleve selvtillid/selvværd og selvstændighed, når det pædagogiske personale skaber et tilpas udfordrende læringsmiljø. Udvikling og læring er i højsædet.

Nysgerrig på verden

Børns sansende og skabende tilgang til livet er en stor del af deres identitetsdannelse, fordi de her bearbejder deres indtryk af verden til udtryk. Kreativitet tænkes bredt i vuggestuen. Vi tænker ikke i skabeloner eller i at nå forhåndsbestemte mål. For et vuggestuebarn er der uendeligt læringspotentiale i at eksperimenterer med forskellige materialer-tegne-klippe, klistre malertape på en papkasse, at lave en stor fællestegning på gulvet eller få stillet et væld af kopper, kander og gryder til rådighed og lege "hældeleg" i et sanseparadis af sand og vand.