Dette er et kort rids over indhold i den pædagogiske læreplan for Aagaarden.
Elementerne: Børnesyn, dannelse og børneperspektiv, leg, læring og børnefællesskaber er beskrevet. Samarbejde med forældre og børn i udsatte positioner er beskrevet. Herefter er 6 læreplanstemaer beskrevet med praktiske eksempler på, hvordan vi omsætter temaerne.
Helt grundlæggende arbejder vi ud fra, at alle gør det bedste de kan. Alle betyder noget for fællesskabet. Vi er bevidste om, at børnene skal støttes og guides til udvikling individuelt. Børnene prøver og øver sig og vi støtter dem til læring og udvikling.
Metoden til ovenstående er ICDP (ICDP er beskrevet i materialet). ICDP bygger på en støttende og anerkendende tilgang. Vi møder hinanden med et smil og positiv opmærksomhed.
Krav til pædagogisk læreplan
Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.
Den pædagogiske læreplan indeholder:
- det fælles pædagogiske grundlag
- beskrivelse af seks læreplanstemaer
- pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.