Traditioner

Børnene introduceres for aktiviteter i forhold til højtiderne. Vi taler om hvilke højtid det er? Hvad betyder dette? På et niveau som passer til barnets alder og udvikling.

Højtiderne danner baggrund for pædagogiske læringsmiljøer ved at:

• Vi fejrer højtiden
  • Laver aktiviteter der passer til højtiden
  • Synger sange der relaterer sig til højtiden

Højtider og mærkedage der inddrages kan være: Fastelavn, karneval, Påske og jul.

Årstiderne inddrages også i det pædagogiske læringsmiljø. De danner baggrund for dialog og sansemæssige oplevelser/læring i forhold til påklædning, dialoger om koldt/varmt/vådt/tør med mere. Lege kan tage sit udgangspunkt i ovenstående.

I vuggestuen er der børn fra flere forskellige kulturer. Som udgangspunkt følger vi de danske traditioner.

Fødselsdag

Vi hejser flaget når et barn har fødselsdag. Der sættes skilt op til barnet. Til formiddagsmaden vil vi synge fødselsdagssang for barnet. Forældre er velkommen til at deltage i fejringen.

Et vigtigt udgangspunkt er, at det skal være godt for barnet at være i. Det betyder at fejringen skal passe til, hvad barnet kan rumme. Det er eksempelvis ikke altid vi fejre den første fødselsdag, da det kan være meget overvældende for barnet.

Når fødselsdagen nærmer sig bliver fødselsdagsbarnet inviteret med i køkkenet for at bage boller (når barnet fylder 2 år). Der kommer også nogle venner med. Bollerne bages sammen med Karin. På fødselsdagen gøres rullebordet klar med flag og servietter, de hjemmebagte boller samt frugt.

Vi ønsker med ovenstående, at alle børn får lige muligheder for at holde fødselsdag, samt at vi alene serverer sunde ting i vuggestuen.

Bestyrelsen er inddraget i ovenstående og er enige i måden at fejre fødselsdage på.